Column: voor de Weensche kinderen
Auteur
Ross
Fotografie door
Regionaal archief Tilburg

Het zal de meeste supporters ontgaan, maar vaak zijn de punten al binnen voordat de wedstrijd gespeeld is. Dan heeft het sponsorteam van Willem II het goede voorbeeld gegeven. Een paar keer per seizoen speelt een mix van ondernemers en oud-profs op wedstrijddagen tegen het sponsorteam van de tegenstander. Een traditie die bijna een eeuw terug gaat. 

We schrijven 28 maart 1920, de eerste wereldoorlog ligt nog vers in het geheugen. Het Roomsch-Katholiek Huisvestingscomité voor Oorlogskinderen heeft een benefietwedstrijd georganiseerd. De opbrengst is bestemd voor de Weensche kinderen uit het door de oorlog noodlijdende Oostenrijk. Voor dat goede doel speelt het eerste van Willem II thuis tegen het gerenommeerde HVV uit Den Haag. In het voorprogramma staat een wedstrijd gepland van de Willem II-Veteranen. De Tilburgse  oudjes, volgens de krant ‘samen meer dan 400 jaar’, spelen tegen de oud-voetballers van Achilles.



Gelet op de samenstelling bestaat het elftal uit een mix van bekende namen uit de Tilburgse middenstand en enkele oud-spelers. Zo staat ‘student’ en landskampioen van 1916 Walter van den Bergh in het doel. In de verdediging staan wijnhandelaar Jos van den Blerk en boekhouder A. Hendrikx hun mannetje. Ook een opvallende naam: Theo Knegtel van de Ford garage op de Heuvel. Hij vormt samen met onder andere schoenenfabrikant Van Arendonk, parapluhandelaar en landskampioen van 1916 Tinus van Beurden en advocaat Mr. G. Passtoors de vijfmansvoorhoede. Juwelier Ghijben en Ingenieur De Bont beginnen op de bank. De wedstrijd van twee keer een kwartier staat onder leiding van doelpuntenmachine Jos van Son. Willem II’s tweede topscorer aller tijden (na Piet de Jong) en held van 1916 zal later op die dag met het eerste meespelen. Ook grensrechter Caspanni is geen onbekende. Hij was een van de twaalf jongelui die op 12 augustus 1896 Tilburgia oprichtten.



Hoewel Achilles aantreedt met een veel jongere selectie wordt het 2-0 voor het Tricolores sponsorteam-avant-la-lettre. De opbrengst van het voetbalfeest voor de Weensche kinderen bedraagt uiteindelijk ruim 1.300 gulden. Tot zover 1920, terug naar 2018. De eerste wedstrijd van het tegenwoordige sponsorteam staat gepland op zaterdag 15 september tegen Excelsior. Misschien dat aanvoerder Henk van Oirschot het dan ook aandurft om zijn mannen met een aanvallende 2-3-5 opstelling het veld in te sturen?

Bericht delen