Beste Willem II’ers,
In april schreef ik mijn eerste nieuwsbrief aan jullie, met de belofte om elke drie maanden een inkijkje te geven in wat er bij onze club speelt. Een eerste editie waarin ik vertelde over de stappen die we aan het zetten zijn, ondanks de sportieve uitdagingen. Inmiddels zijn we een paar maanden verder. Een periode waarin we een harde sportieve klap te verwerken kregen, maar waarin tegelijkertijd nieuwe fundamenten zijn gelegd. In deze tweede editie neem ik jullie graag mee in de ontwikkelingen sinds april, én in de plannen die voor ons liggen.

Terugkijken – een bittere afloop, maar onverminderde steun
Hoewel het seizoen 2024-2025 moeizaam verliep, leek in de slotfase van de competitie herstel zichtbaar. De overwinning op FC Dordrecht en de euforie die daarop volgde, gaven het gevoel dat we het tij nét op tijd leken te keren. Dat maakte de nederlaag tegen SC Telstar des te pijnlijker, al kwam die gezien onze vorm misschien niet als complete verrassing. Tegelijkertijd liet de dag erna zien wat Willem II écht is: meer dan sportieve resultaten. Ruim 1200 seizoenkaarthouders verlengden direct na degradatie hun seizoenkaart. Een statement van clubliefde dat we niet vanzelfsprekend vinden, maar dat wél de basis is waarop wij bouwen.
‘Clubliefde kent geen divisie’ is een zin die vaak wordt uitgesproken, maar jullie maken hem waar. Mede dankzij jullie ‘eeuwige trouw aan het rood-wit-blauw’, mogen we komend seizoen opnieuw spelen in een uitverkocht Koning Willem II stadion. Dat is bijzonder, en motiveert ons elke dag om verder te bouwen.

Vooruitkijken – bouwen met vertrouwen
Gelukkig konden we al vóór het einde van de competitie belangrijke stappen zetten. Met de komst van Freek als technisch directeur, ondersteund door Adrie, Sam, Eric en Steven, stond er snel een technische organisatie die vooruitkijkt en durft te bouwen. Dat zij in een sportief onzekere fase voor Willem II kozen, zegt veel over hun vertrouwen in het grotere plan voor de lange termijn.
Die lijn hebben we doorgezet met de komst van John Stegeman als hoofdtrainer. John brengt ervaring uit alle lagen van het betaald voetbal, en staat bekend om zijn aanvallende spelopvatting en zijn oog voor jonge spelers. Zijn profiel sluit perfect aan bij de richting die we willen inslaan: positief voetbal met intensiteit, waarin ruimte is voor talentontwikkeling. De voorbereiding is inmiddels gestart, en er wordt dagelijks gewerkt aan een selectie die klaar is voor het nieuwe seizoen.
Leeuwenmoed – hét voorbeeld van ‘Samen één’
Een absoluut hoogtepunt van de afgelopen maanden was de lancering van ons nieuwe hoofdpartnerschap: Leeuwenmoed. Een samenwerking waar we binnen de club al maanden in stilte aan werkten en die we tot het moment van aankondiging goed geheim hebben weten te houden. De verrassing was groot, en het enthousiasme sindsdien enorm.
Leeuwenmoed is geen traditionele partnerconstructie, maar een collectief van betrokken ondernemers, bedrijven en instanties. Wat hen bindt is het geloof in de rol die Willem II kan spelen in de regio: sportief, maatschappelijk en verbindend. Met ieder hun eigen drijfveren hebben zij zich verenigd in een partnership dat letterlijk en figuurlijk een steun in de rug is voor onze club. Want de naam ‘TILBURG’ achter op de rug verwijst naar de kracht van wat er in de stad en regio kan ontstaan als we onze krachten bundelen.
Leeuwenmoed staat voor lef, vastberadenheid en samen sterker worden. Deze partners geloven in de potentie van Willem II – niet alleen op het veld, maar ook daarbuiten. Hun steun maakt het mogelijk om door te investeren, om maatschappelijke impact te maken en om onze sportieve ambities vast te houden, juist in een periode waarin de sportieve realiteit anders is dan gehoopt. Mede dankzij de Leeuwenmoed Partners kunnen we verder bouwen aan een trotse club in een trotse stad.
Het nieuwe thuisshirt, waarin dit partnerschap voor het eerst zichtbaar is, gaan we met trots dragen. Niet alleen vanwege het klassieke ontwerp, maar ook vanwege de betekenis die het uitstraalt. Trots, karakter, en de overtuiging dat we dit samen doen. Dat gevoel dragen we het hele seizoen met ons mee: op het veld, op de tribunes, en in de stad. Die betekenis is ook zichtbaar bij onze trouwe achterban. Zo kregen de Leeuwenmoed Partners een traktatie als bedankje van onze supportersgroepen. Het perfecte symbool van ‘Samen één’.
Naast het thuisshirt lanceren we deze weken ook de kledinglijnen voor het nieuwe seizoen. De trainingslijn werd eerder al gepresenteerd, binnenkort volgen het warming-up shirt en het uittenue. Ook daar zijn partners aan verbonden die Willem II steunen én hun commerciële doelen kracht bijzetten middels de zichtbaarheid op het shirt.
Stadion en toekomstvisie – werken aan morgen
Ook op stadiongebied zijn de afgelopen maanden belangrijke stappen gezet. Samen met een gespecialiseerd bureau, de gemeente en supporters zijn we gestart met het opstellen van een meerjarige routekaart. Daarin kijken we vooruit: hoe benutten we de volle potentie van ons stadion in de komende jaren?
Thema’s als duurzaamheid, nieuwe commerciële mogelijkheden, fanbeleving en uitbreiding van de capaciteit staan daarbij centraal. Want dat we na een degradatie opnieuw in een uitverkocht huis mogen spelen, is niet alleen bijzonder maar ook een kans. We hebben onderzocht of we op korte termijn al meer mensen kunnen toelaten, bijvoorbeeld via tijdelijke tribunes. Daar komt echter veel bij kijken; als je meer mensen in je stadion toelaat, moet je ook letten op zaken als logistiek, veiligheid en comfort. Daarom konden we in de zomerstop nog geen concrete stap zetten. Toch blijven we onverminderd hard doorwerken. Niet alles kan tegelijk, maar met een doordacht plan voorkomen we dat we vandaag keuzes maken die ons morgen beperken. Zo bouwen we ook hier verder – met ambitie, maar soms ook met geduld.
Visie 2030 – richting geven aan groei
Het organisatorische fundament, de technische organisatie, Leeuwenmoed, het stadion project; al deze initiatieven zijn onderdeel van ‘Visie 2030’, het 5-jarenplan wat we vorige week presenteerden. Dat plan is een ambitieuze richting voor de gehele club, met strategische pijlers om zowel sportief, commercieel, organisatorisch én maatschappelijk te groeien in de komende jaren. Voetbal staat op één en er is niets belangrijkers dan de eerstvolgende wedstrijd, maar met een plan voor de lange termijn is duidelijk wat ons te doen staat.
Voorbereiding en voorpret
Terwijl voor velen de zomervakantie start, is de selectie inmiddels begonnen aan de voorbereiding. Freek en zijn team bouwen aan een strijdbare selectie. De eerste versterkingen zijn al binnen, terwijl ook de eigen jeugd een kans krijgt in de voorbereiding. De eerste training werd alweer door meer dan 200 supporters bezocht. Ook in Loon op Zand, Diessen, Oisterwijk en Antwerpen zullen jullie weer in grote getalen komen. En deze zomer kleuren de rood-wit-blauwe Leeuwenmoed shirts ongetwijfeld weer de stranden, steden en bergen in Europa en daarbuiten. Na een jaar vol tegenslagen is de positieve energie voelbaar in en rond de club.
Op 10 augustus trappen we de competitie af en op 17 augustus mogen we weer aantreden in een uitverkocht huis. Ik kijk er nu al naar uit! Tot die tijd wens ik jullie een mooie zomer.
Leev’ Hoezee,
Merijn
Bericht delen