Club.

Willem II logo

Hoewel Willem II in 1896 werd opgericht, beschikt de club pas sinds 1928 over een logo. Tegen het eind van de twintiger jaren ontwierp Arnaud P.M.van der Ven de eerste voorloper van wat nu een logo zou zijn genoemd. In die tijd sprak men echter nog van club-insigne. Het logo werd destijds niet gebruikt bij publicaties van de vereniging. Het was alleen maar uitgevoerd in de vorm van een draagspeld, in de kleuren rood, wit en blauw. Willem II, genoemd naar de legendarische Koning der Nederlanden, heeft altijd vastgehouden aan de nationale driekleur. In het logo waren verwerkt het jaar van oprichting, de letter W, het cijfer II en het woord ’voetbal’. Tot ver na de Tweede Wereldoorlog is dit insigne gebruikt.
Het landskampioenschap in 1952 is bij Willem II waarschijnlijk de aanleiding geweest om het bestaande logo te wijzigen. Gerrit Villevoye was destijds secretaris van de vereniging. Door zijn technische achtergrond en professie lag hij aan de basis van het tweede ontwerp, dat gebruikt zou gaan worden tot 1983. Er waren t.o.v. het eerste insigne nogal wat veranderingen:

• het woord ’voetbal’ verdween
• het kroontje in de kleur oranje, waarschijnlijk de verwantschap symboliserend met koning Willem II, werd opgenomen
• er kwam een afbeelding van een echte leren voetbal in het ontwerp
• technisch was het mogelijk om de kleurstelling te verbeteren
• het jaartal 1896 bleef staan, zij het dat men het jaartal nu projecteerde naast de voetbal
• het gouden randje werd ingevoerd: duidelijk ligt hier de verbinding met het feit dat de vereniging omstreeks die tijd haar gouden bestaansfeest vierde
Nieuw was ook, dat het logo werd gebruikt op alle drukwerk en (schaarse) promotie-artikelen.

Het Willem II-logo zoals we dat nu kennen, dateert uit 1983 en werd ontworpen door Harrie Villevoye, zoon van de in 1982 overleden oud-secretaris Gerrit Villevoye. Harrie kreeg de opdracht een ontwerp te maken dat een combinatie moest zijn tussen het oude (traditie) en het nieuwe (toekomst). Daarbij moest ook de gebruikswaarde universeler worden. Het meest opvallende is de ronde vorm die beter te gebruiken is in het imago-circuit. Verder valt op dat de naam ’Willem II’ nu volledig is opgenomen en dat tevens de naam van de gemeente ’Tilburg’ wordt vermeld. De oude bal is bewust gehandhaafd, maar is nu uitgevoerd in goud. Dat maakt het geheel wat vriendelijker. Villevoye heeft gekozen voor de fraaie CITY-letter en hij heeft de vorm van het logo uit 1952 in het nieuwe verwerkt. In het huidige ontwerp zijn de elementen opgenomen die historisch gezien van belang zijn, waarbij natuurlijk vooral is gekeken naar het feit dat aan een logo van deze tijd andere eisen moeten worden gesteld dan in het verleden.

Resumerend kan worden gezegd dat er voor Willem II tot nu toe drie verschillende, eigentijdse logo-ontwerpen zijn gemaakt. Elementen uit deze drie logo’s zijn bijeengebracht in het huidige ontwerp. Om het koninklijk karakter te benadrukken en het logo een meer chique uitstraling te geven, zijn in 2007 de kleuren enigszins aangepast. Het huidige, mooie logo kan nog jaren dienst doen!

Hoofdsponsor
Shirtsponsor
Business partners
Deze site is mogelijk gemaakt door en
  • Estate staat voor
    Full Service Internet
    Ons doel is uw online doelen te helpen bereiken.
    Bekijk ons werk
  • Sitecore is hĂ©t Customer Engagement Platform Het CMS waarmee u inzicht krijgt in het gedrag van uw klanten.
    Meer informatie