Club.

Uit de oude doos

Aflevering 89 - Van ‘excellent performance’ tot valse start in Champions League


foto: 15-09-1999 Champions League Willem II - Spartak Moskou

In september 1999 maakt Willem II zich op voor deelname aan de Champions League. Een sportief hoogtepunt in het bestaan van de club. Een geweldige uitdaging. En hoewel de zilvervloot niet is binnengevaren, houdt de penningmeester aan de deelname ook na aftrek van de (hoge) onkosten toch een aardig douceurtje over. De club doet er alles aan om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Een nieuwe lichtinstallatie wordt in gebruik genomen. De verlichtingssterkte gaat van 450 naar 1000 lux. Ook het stadion ondergaat een metamorfose. De reclameborden aan het dak moeten allemaal achter gigantische doeken verdwijnen. Er mag namelijk geen andere reclame-uiting zichtbaar zijn dan die van de sponsors van de Champions League. De club bestelt daartoe in Liverpool 120 doeken van één bij drie meter met daarop de sterren van de Champions League. De regels omtrent reclame-uiting zorgen er ook voor dat de clubblad-redactie met alle, met zorg samengestelde programmaboekjes blijft zitten. Tot verbijstering van de redactie verbiedt de UEFA de verspreiding ervan. De reden: ongeoorloofde reclame. Ook keurt de bond op het laatste moment de 12.000 vlaggen af die aan het publiek zouden worden uitgereikt. Omdat er niet de juiste logo’s op staan. De UEFA heeft nog meer noten op zijn zang. Er moet een gescheiden perstribune komen voor televisiemensen en de schrijvende pers. De stadions moeten er zoveel mogelijk hetzelfde uitzien. Elke wedstrijd moet door minimaal tien camera’s worden geregistreerd en de camera-posities moeten hetzelfde zijn. Willem II voldoet aan alle wensen en tijdens de inspectie twee dagen voor het openingsduel thuis tegen Spartak Moskou spreekt de UEFA al van een ‘excellent performance’. Dat kan van de bond zelf niet gezegd worden. Willem II is van de 32 deelnemers aan het toernooi de club met de minste Europese wedstrijden. Desondanks is de UEFA er niet in geslaagd om de Europese resultaten van de Tricolores in de ‘Official Guide’ correct weer te geven! Met het oog op de Champions League grijpt Willem II dit seizoen (1999-2000) terug op het shirt waarmee de club in de jaren vijftig twee keer landskampioen werd. Een shirt met brede banen: nog maar negen in plaats van de dertien van het vorig seizoen. De metamorfose vanwege de deelname aan de Champions League vertaalt zich het duidelijkst in de merchandising. In de fanshop vliegen de Willem II-attributen als zoete broodjes over de toonbank. Willem II of liever heel Tilburg is klaar voor de start. Het wordt jammer genoeg een valse start. Het regent pijpenstelen en op het doorweekte veld verliest het ‘Hollandse school’-voetbal met 1-3 van het Russische tik-tak-tik-systeem. Een verlies op kwaliteit. Maar de Tricolores zijn wel een ervaring rijker en zorgen elf dagen later in Moskou voor een primeur. Het 1-1 gelijkspel is het eerste punt dat een Nederlandse ploeg op Russische bodem ooit tegen Spartak Moskou haalde!

Harrie Verhoeven

Lees hier meer verhalen uit de oude doos >>>

Hoofdsponsor
Shirtsponsor
Business partners
Deze site is mogelijk gemaakt door en
  • Estate staat voor
    Full Service Internet
    Ons doel is uw online doelen te helpen bereiken.
    Bekijk ons werk
  • Sitecore is hĂ©t Customer Engagement Platform Het CMS waarmee u inzicht krijgt in het gedrag van uw klanten.
    Meer informatie