logo Willem II Willem II

Uit de oude doos

Aflevering 135 - Toen roken en voetbal nog bij elkaar pasten

In de jaren zestig rookte ruim tachtig procent van alle mannen in Nederland. Onder hen ook heel veel sportmannen. Onder andere via de media werd je de vanzelfsprekendheid van het roken bijgebracht. Roken droeg bij aan je uitstraling en bevorderde sociale contacten. De negatieve gevolgen van het roken die menigeen dagelijks ervoer, werden via de reclame enigszins gecompenseerd. In films bijvoorbeeld stak de held regelmatig een stoere sigaret op. De tabaksfabrikanten gaven miljoenen uit aan sigarettenreclame. Ook in de sport. En niet voor het eerst, want reeds in het begin van de twintigste eeuw haakte de reclame in op de groeiende belangstelling voor het voetbal. Steeds vaker werden topvoetballers gebruikt in reclamecampagnes. De allereerste serie voetbalplaatjes van het tabaksmerk Union dateert van 1907. De eerste Willem II-speler van wie het portret op een voebalplaatje werd uitgebracht, was in 1919 Harry Mommers in een serie voetbalplaatjes van Philips Cigarettes Tabaksindustrie in Maastricht. Ook was het in die tijd gebruikelijk om op de dag van een belangrijke wedstrijd een verplaatsbaar reclamebord neer te zetten langs de route naar het voetbalveld. In de loop der jaren nam de reclame in de (voetbal)sport steeds grotere vormen aan. In de jaren zestig pronkten op bijna elk sportcomplex reclameborden voor sigarettenmerken. Vooral de merken Winfield, Roxy (’n Roxy? Ja, graag!’) en Caballero waren goed vertegenwoordigd. Ook werden voor en na de wedstrijd en vooral in de rust reclameliedjes gespeeld. Een van de beroemdste voetbalstadionschlagers is waarschijnlijk de Caballero-jingle. Een simpel rijmpje op de muziek van het Leedy-trio, dat bij ontelbare voetballiefhebbers van middelbare leeftijd en ouder nostalgische herinneringen oproept.

Ay, ay, ay die Caballero
Dat is pas een sigaret.
Ja, ja, ja die Caballero,
Echt je dat en je van het!
Wat zeggen Theo en Fransje,
Wat zeggen Johnny en Jacques.
’t Is niet alleen de melange,
Maar ook de rijpe tabak!

Oud-Willem II ’er Don van Riel vertelde me dat midden jaren zestig door de spelers van alle clubs uit de Eredivisie bij opkomst van een wedstrijd een jack werd gedragen met op de rugzijde de sponsornaam van het sigarettenmerk Winfield. En na afloop van de wedstrijd kregen de spelers zelfs een slof Winfield-sigaretten per man uitgereikt! Tja, toen zag je op een pakje sigaretten nog hoe verleidelijk, vrouwelijk schoon een sigaret aanprees. Anno 2017 zijn de afbeeldingen drastisch veranderd!

Harrie Verhoeven

Lees hier meer verhalen uit de oude doos >>>